Wielkopolski Dom Aktywizacji Każdej Generacji
Cel: Aktywizacja dzieci i młodzieży poprzez terapię, edukację i działanie. CZUĆ SIĘ POTRZEBNYM/WARTOŚCIOWYM/KOCHANYM – jako ważne ODCZUCIE młodego społeczeństwa.
Efekt: Wspomaganie młodzieży poprzez zajęcia, warsztaty i współpracę ze specjalistami. Radość i zadowolenie z małych i dużych sukcesów/osiągnięć oraz umiejętność radzenia sobie z porażką/niepowodzeniem poprzez dbałość o zdrowie fizyczne i intelektualne.
Nasze działania mają być prewencją, zwróceniem uwagi na problemy psychiczne młodzieży i wskazywaniem działań i drogi sięgania po pomoc. Program ma za zadanie nauczyć młodzież rozładowywać emocje w społecznie akceptowalny sposób, pokazać nowe strategie regulowania swoich stanów emocjonalnych, przedstawić adaptacyjne metody radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych, które zapobiegają popadaniu w destrukcyjne zachowania, nałogi, wandalizm czy agresję. Ponadto ma na celu wspierać młodzież w rozwijaniu ich samoskuteczności, zapewnić im wzrost poczucia własnej wartości, pewności siebie, odwagi i motywacji do podejmowania nowych wyzwań i aktywności, które będą zapewniały im rozwój i pozwolą pozytywnie realizować kolejne zadania rozwojowe.
Następnym etapem, będzie współpraca z rodzicami w zakresie relacji z dzieckiem, dostrzegania problemów w zarodku i posiadania wiedzy na temat potrzeby szukania pomocy, szybkiego reagowania. Przewidywane są spotkania grupowe rodziców, podczas których rodzice mogą wzajemnie dzielić się swoim doświadczeniem, wspierać się wzajemnie w trudnościach wychowawczych i sytuacjach kryzysowych.
Warsztaty edukacyjne dla rodziców, podczas których rodzice zdobędą wiedzę z zakresu:
- Stylów rodzicielstwa (autorytarny, permisywny, autorytatywny, rodzicielstwo bliskości).
- Style przywiązania (bezpieczny, lękowo- unikający, ambiwalentny, zdezorganizowany, który jest najbardziej wspierający i dlaczego warto go rozwijać w relacji z dzieckiem).
- Etapów rozwoju dziecka (kompetencji, jakie dziecko powinno osiągnąć na poszczególnych etapach, a co może się pojawić jeśli te kompetencje nie zostaną osiągnięte).
- Jak wspierać rozwój kompetencji i pozytywnej samooceny u dziecka i młodzieży w wieku szkolnym.
- Jak budować wspierające relacje, które będą bazować na bezpiecznej więzi z dzieckiem? (co utrudnia relacje, jak reagować na różne zachowania dzieci, jak formułować komunikaty mające na celu wspieranie dziecka, nauka komunikatu JA).
- Co zamiast kar?
- Jak stosować pochwały, żeby wspierały samoocenę.
- Wyznaczanie granic.
- Dbanie o własne samopoczucie (wsparcie dla mam, które stawiają wszystko i wszystkich ponad siebie).